Valde att satsa på sin dröm

Karolina Lundström är sin egen chef. Hon har gjort det som somliga bara drömmer om. Hon sa upp sig från sin fasta anställning och satsade på sin dröm.
- Jag hittade tillbaka till det kreativa, säger hon.


Idag driver Karolina Lundström ett eget företag med fokus på illustration och fotografi. Det som driver henne är skapandet, att få vara kreativ och att känna en frihet i det. Skapandet ska inte vara kravmässigt.


Efter perioder av mammaledigheter och utbildning inom grafisk design, så valde hon att starta eget. I 13 år jobbade hon på bank innan hon tog tag i drömmen och satsade på eget företag.
- Jag känner mig trygg med mig själv och mitt liv, och då kände att jag var redo för att satsa, säger Karolina


Omgivningens åsikter
Det tog nio månader från att hon började fundera på att skapa eget till att hon verkligen sa upp sig från jobbet. Hon fick då höra både positiva och negativa kommentarer om sitt val.
- Men det berodde på att de bar på egna rädslor kring att ta steget bort från jobbet de inte trivdes med. De vågade inte ta klivet själva.

Friheten
Karolina är en hemmamänniska som trivs allra bäst i hemmet. Hon har därför valt att ha sitt kontor där. Hon ser bara fördelar, då hon får mer tid för barnen och har möjlighet att själv ansvara för sina dagar. Ett av hennes karaktärsdrag är rastlöshet, och hon har inget behov av att ligga i soffan.
- Antingen kan man städa eller sätta sig ner och skapa.

Marknadsföra sig själv
Det började lite smått med att hon skapade en blogg, sedan tog det fart. Nu fem år senare står hon helt på egna fötter, och bloggen har hjälpt henne i hennes marknadsföring av sig själv som skapande människa. Då blev det lättare sen att komma ut med sitt företag. Hon nämner att marknadsföring är viktigt när det gäller att lyckas med att etablera ett företag.

Vägen har inte varit spikrak men hon upplever inte att hon mött några större motgångar. Saker har inte blivit som det var tänkt, men hon har försökt vara realistisk under vägens gång och inte ha för höga visioner.
- Jag ska inte vara dumstolt, skiter det sig, så får det göra det.


Kreativiteten i staden
Hon nämner att det finns kreativitet i Piteå. Det är flera kvinnor som driver egna företag inom både fotografi och konst.
- Det är en tsunami av inspiration, man blir inspirerad av deras kreativitet och känner att kan hon så kan jag!


I maj är det ett år sedan Karolina startade sitt företag och hon har aldrig ångrat sitt val.


Fakta

Namn: Karolina Lundström

Ålder: 35

Bor: Piteå

Driver företaget Kitchenbloom.


Caroline Lundström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0