Modeintresset tog Gustav till TV

Piteå

För några månader sedan var det få som visste vem han är. Idag – tjugo avsnitt senare – är det betydligt fler som känner igen Pitebon i tv-programmet. Gustav Marklund, 18, går sista året på samhällsprogrammet med inriktning ekonomi på Strömbackaskolan i Piteå. Han är känd från ”Stylisterna” i Kanal 5 med systrarna Fahrman, Sofi och Frida.



Gustav Marklund


Intresset för mode väcktes redan när han var liten. Det är inte ögonen som är det första Gustav ser hos en person, utan kläderna och hur de borde sitta.
– När jag var liten så älskade jag att klä ut mig, pyssla, rita och sy kläder. Jag gjorde ofta kläder av plastpåsar till min mamma och äldre systrar, berättar han.


Kavaj favoritplagget
I sommar kommer vi att få se mycket vitt, nude, beige och brunt, men även färggladare färger. Att krydda till det med en neonfärgad kavaj eller ett nagelack är inte fel. Den typiska klädstilen för Gustav är kängor, svarta jeans, skjorta och en beanie (mössa). Men favoritplagget är en marint inspirerad Hugo Boss-kavaj.


Mode är konst
Mode är mer än bara kläder och någonting att skyla sin kropp med.
– Med kläder och mode kan man uttrycka sig och inspirera. Det är enligt mig en konstform. Vi skriver historia med våra kläder och det är intressant, säger Gustav.

Den negativa sidan av mode är de ohälsosamma idealen som förmedlas till ungdomar, anser han, något som bildas av de många undernärda modellerna. Piteå är en liten stad och att jobba som stylist är svårt. Branschen är svår.  Det är i städer som Stockholm och Göteborg som jobben hos media– och klädföretagen finns.


Stylisterna
I början av detta år sändes det första avsnittet av Stylisterna, ett program där aspirerande stylister ska få ta del av stylistyrket med hjälp av olika experter. Finalpriset var en praktikplats på Sofis Mode.

Gustav såg chansen att få lära sig någonting nytt, så han sökte och blev en av dem som fick åka till Stockholm och medverka i programmet. Dock tog han sig aldrig till finalen.
– Jag är inte alls nöjd med min insats. Jag tänker varje dag att jag vill göra om och göra rätt. Sådan är jag som person. Jag blir aldrig nöjd.

Gustav tycker det är tråkigt att deras stylistlärare Helene Falk framställdes som hård och kall.
– Men det är en realityserie som ska underhålla tittarna. De riktiga personligheterna kommer inte fram.


Gustav har en oskriven framtid framför sig, men han drömmer om att få fortsätta göra stylistjobb.
– Jag skulle vilja göra många olika jobb som modeplåtningar, TV och film!


Tre snabba
Favorit…
* Designer/stylist – Christopher Bailey/Jonas Hallberg.
* Klädaffär – Weekday.
* Klädmärke – Burberry Prorsum.


Ida Lindgren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0