Mediestudenter på resa i Murmansk

Universitetet i Murmansk i Ryssland och Institutionen för konst, kommunikation och lärande vid Luleå Tekniska Universitetet i Piteå har utbyte med varandra. Mellan den 12 april och 21 april har mediestudenter som deltar i en projektkurs åkt dit för att göra reportage.

– Jag gör en uppföljning på ett reportage jag skrev förra året om hemlösa i Murmansk, berättar Tina Mehr som är tredjeårsstudent vid Journalistik i nya medier.



Piteåstudenterna på fototur i Murmansk. (Foto: Tina Mehr)

 

För Tina Mehr är det hennes andra resa till Murmansk.

– I år är vi bara journalister och radioproducenter men förra året var det elever från TV-produktion med också.

 

Vad har ni gjort?

– Vi har gjort jättemycket. Vi har guidats runt hela staden och sett historiska monument, gått på konstutställningar och gjort studiebesök på en tidningsredaktion och en radiostation, berättar Tina.

 

En uppföljning

Mediestudenterna gör olika slags reportage och har gjort intervjuer som deras ryska kontaktstudenter ordnat till dem. När Tina var i Murmansk förra året skrev hon ett reportage om hemlösa i Murmansk och i år gör hon en uppföljning.

- I år har jag och ska träffa båda organisationerna som jag träffade förra året. Och så har jag träffat en annan liten grupp människor, ungdomar som var tredje vecka lagar mat och delar ut till stans hemlösa, berättar hon.

 

Många nya vänner

Tina beskriver resan som fantastisk och åker gärna tillbaka om hon får möjlighet. Hon berättar också att hon inte tror att någon av studenterna trodde att de skulle tycka om den grå betongsstaden.

- De ryska studenterna är så himla härliga människor att man blir kär i varenda en. Och trots att jag var här förra året känner jag fortfarande att Murmansk bär på så mycket historia och så många berättelser att jag inte vill åka härifrån.

 

Vad kommer du att minnas mest?

- När vi var på en underground technoklubb i lördags som låg ute vid järnvägsspåren med massa gamla tåg som bara stod. Annars är hela resan ett virrvarr av oförglömliga ögonblick, säger Tina.

På torsdag är det dags för hemfärd för mediestudenterna, de två återstående dagarna är planerade i den minst sagt väderväxlande ryska staden.

- Det blåser mycket vilket gör att ena stunden skiner solen och sen dundrar molnen och det blir snöstorm. Men temperaturen håller sig över nollan. I dag ska vi till det stadshistoriska museet och i morgon ska vi få en rundtur på den gamla atomisbrytaren Lenin, berättar Tina Mehr.

 

Mia Storm Komonen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0