"Man måste ha ett hjärta av sten"

Kjell Albin Abrahamson är en välkänd röst för många radiolyssnare. Men bakom den trygga mansrösten är han en person med starka åsikter och har i sina år som utrikeskorrespondent fått uppleva flera våldsamma konflikter.

–Alla synintryck sätter sig i hjärtat, säger Abrahamson.



Född 1945, har Kjell Albin Abrahamson haft en brokig uppväxt i de jämtländska skogarna.

–Jag tog aldrig studenten, vilket var väldigt ovanligt på den tiden.

 

Han fick jobb på Sveriges Television 1970 och har efter det arbetat som utrikeskorrespondent på Sveriges Radio. Nu delar han med sig av erfarenheter, råd och tips till framtidens journalister. Han varnar bland annat för att redaktionerna i framtiden kommer att minskas.

–På grund av att de jagar kostnader så kommer man att lägga satsningar hos produktionsbolag och frilansjournalister. Detta är en trend som jag inte tycker om, säger Abrahamson.

 

Utrikeskorrespondent – detsamma som fredssoldat

Att arbeta som utrikeskorrespondent är hårt, bland annat i de länder som Abrahamson har arbetat i. Där har diktaturer och krig varit en del av vad han rapporterat hem om.

–Det krävs att man har ett hjärta av sten för att klara av att rapportera det jag har sett.

 

Kjell Albin har ett syfte med sitt arbete.

–Det kan låta stort, men man kämpar för en ökad förståelse mellan olika folk. Svensk media i allmänhet, med SR som undantag, har en tendens att bygga motsättningar genom att fokusera på skillnaderna. Jag försöker hitta likheterna, säger Abrahamson.

 

Men det finns fördelar med att vara utrikeskorrespondent.

–Chansen att till exempel Milosevic hör mina sändningar är mycket liten. Det gör att man känner sig betydligt friare i sitt jobb än om man vore lokalreporter, säger Abrahamson.

 

Polen – ett kreativt land

Det land Abrahamson har arbetat mest i är Polen. Under 70-talet jobbade han på den statliga radiostationen i landet. Skillnaderna mot hur det var att arbeta i Sverige på den tiden var stora menar han. I det då kommunistiska Polen var man tvungen att lämna in texter i förväg.

Det blev ingen större skillnad för mig, eftersom jag höll på mest kulturprogram, berättar Abrahamson.

 

Efter att ha jobbat både i Ryssland och på Balkan återvände han till Polen igen där han har bott och arbetat de senaste 15 åren. Vad som gjort att han stannat kvar är vad han kallar för ett kreativt samhällsklimat.

–De har en dramatisk historia och har lidit enormt mycket. Det finns många bra storys där, säger Abrahamson.

 

Stressigt arbete med komplikationer

Abrahamson har på senare år drabbats av tre hjärtinfarkter och han tror det beror på journalistyrkets höga tempo.

–Det är inte alls som förr när man på SVT kunde göra inslag en hel dag till kvällens sändningar. Nu ska man jobba över hela dygnet, säger han.

Han berättar att han tidigare använts sig av vad han kallar för världens äldsta sömnmedel, alkohol.

–Alla synintryck sätter sig på hjärtat och för att klara av pressen så tar man det för att överleva. Jag lever på lånad tid och är glad för varje gång jag vaknar på morgonen, säger Kjell Albin Abrahamson.

 

Adam Pettersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0