Josefin – ett klipp för Piteå

Piteå

Piteå IF:s 23-åriga lagkapten tillika mittfältsmotor Josefin Johansson älskar att spela fotboll. Att hon inte kan livnära sig helt och hållet på fotbollen är dock ingenting som stör henne – hon stormtrivs nämligen med sitt jobb.

-Jag är väldigt social av mig och i mitt jobb som hårfrisörska skaffar man en trevlig kontakt med sina kunder, säger hon.

 

Josefin Johansson på en blåsig träning på LF Arena. (Foto: Per Embretsen)

 

På frisörsalongen vill kunderna ofta prata fotboll, något som Josefin Johansson inte har några som helst problem med.

-De är väldigt engagerade i damfotbollen här i Piteå, men det är bara roligt. Man vill ju bli uppskattad för det man gör. I Skellefteå var det inte alls samma intresse runt Sunnanå, där jag spelade innan jag kom till PIF den här säsongen, berättar hon.

 

Erfaren 23-åring

Josefin började sin fotbollskarriär i Kalix. När det senare blev dags för att börja gymnasiet föll valet på Umeå. Ett val som hon absolut inte ångrar.

-Det var ett väldigt viktigt steg för min utveckling. Umeå IK var överlägsna på den tiden och jag kom faktiskt dit samtidigt som Marta…


…Två stjärnvärvningar samtidigt av Umeå,  alltså?

-Haha, så ska vi nog inte se det. Jag var inte särskilt etablerad på den tiden. Men det var nyttigt att få träna med Umeås duktiga lag i så ung ålder. Men jag spelade mest matcher med reservlaget, säger Josefin.

 

Efter några säsonger i Umeå blev det en flytt till Sunnanå och Skellefteå, där hon förra året fick vara med om att åka ur damallsvenskan.

-Det var en jobbig säsong. Men det såg länge ut som att vi skulle klara oss kvar, vi hamnade under strecket för första gången i säsongens sista halvlek och åkte ur.


”Skriker inte högst”

Nu spelar hon alltså i Piteå IF och trots att Josefin är född så sent som 1988 har hon redan blivit lagkapten i ett allsvenskt lag. Det är något som hon är stolt över och ser som ett fint uppdrag. Men för att vara lagkapten behöver man inte vara den som hörs mest.

-Jag skriker inte högst och mest direkt, och snacka kan alla göra. Jag försöker visa med exempel ute på planen i stället, säger hon.

 

Fått en bra start

Lagkaptenen har fått en bra start på sin vistelse med Piteå IF, men betonar också vikten av att inte sväva i väg, det har faktiskt bara spelats två omgångar hittills, där det blivit fyra poäng av sex möjliga.

-Vi har fått en kanonstart och är nöjda med vad vi presterat hittills. Men på två bra matcher kommer man inte långt sett över en hel serie och vi måste fortsätta vara ödmjuka.

 

 

Richard Hermansson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0