Sofia är snart Allsvensk

PITEÅ.

Kvällssolen skiner in genom fönsterna på det nybyggda, ljusa ridhuset.

–Håll kontakten, ut med vänsterhanden igen, instruerar dressyrtränaren Eva Holmgren.

Snart 15-åriga Sofia Forssman rider fokuserat under tystnad. Tar till sig instruktionerna. Sofias vita ponny Miramis är svettig och grymtar till när Sofia ber honom att använda sina bakben lite extra. Till sist börjar Miramis slappna av och bjuder upp till dans med Sofia.



Sofia Forssman ser fram emot Allsvensk ponnydressyr.


Efter en halvtimmas finslipning så är dagens dressyrpass avklarat. Tränaren Eva Holmgren ger Sofia hemläxor till nästa vecka. Hon ska träna på att räta upp överkroppen och att sätta sig djupare i sadeln, vilket kräver ordentligt med magmuskler.

–Det var jobbigt, säger Sofia när hon senare sätter sig i cafeterian. Men om jag inte höll på med hästar så tror jag att jag hade varit tjock istället.

 

Fina framgångar i division 1

Hårt arbete lönar sig. Piteås division 1-lag i ponnydressyr är garanterade en plats i Allsvenskan i höst. Den högre divisionen innebär tuffare utmaningar och äventyr.

–Det blir ganska långa resor, berättar Sofia Forssman. Deltävlingarna i Allsvenskan går i Gävle, Dalarna och Värmland. Det blir jobbiga resor för hästarna.

Piteås ponnylag vann deltävlingarna i både Luleå och Umeå.

–Det är kul när det går bra för tjejerna. Man märker liksom hur alla på anläggningen smittas av framgångarna. Det är så inspirerande, tillägger Mie Johansson som äger ridsportsbutik, när hon passerar cafeterian.

 

Sofias första egna ponny

Sofia Forssman spenderar två till fyra timmar i stallet varje dag. När det är sommarlov är hon i stallet från morgon till kväll.

–Jag har höga krav på mig själv, säger Sofia. Jag känner ofta att jag kunde ha fått ett MVG på de prov där jag kanske bara har fått ett VG, men det får man ta.


Sofia har haft en ponny på lån tidigare, men tolvåriga Miramis är ögonstenen som varit i familjens ägo sedan förra hösten.

–Han är underbar. Vissa dagar är han lat, andra dagar är han busig. Senast i förra veckan hade han en vårkänslodag. Vi galopperade i lugnt tempo och så bockar han plötsligt. Jag var inte alls beredd så jag ramlade av. När man kollar upp på honom så står han bredvid och ser ut att undra vad man gör nere på marken, säger Sofia och skrattar.

 

En tidskrävande sport

Eftersom stallrutinerna tar så mycket tid så får inte Sofia så mycket tid över till att göra annat. Hon har därför särskilt satt undan lördagskvällar till att vara med kompisar. Pressen kommer att bli större när de går upp till Allsvenskan. Sofia berättar att hon har sett barn som har gråtit av besvikelse efter sina ritter.

–Vi i ponnylaget går ut och käkar tillsammans och sådant. Vi känner varandra och det gör inget om det går dåligt för någon, säger Sofia.


Men precis som med allt annat så är inte alltid formen på topp.

–Att vara med hästen är höjdpunkten. Men det är väldigt svårt att åka till stallet när man är i en formsvacka. Oftast kommer svackorna strax efter att jag börjat ställa högre krav. Miramis brukar tjura ihop då, berättar Sofia.


Just nu ser hon fram emot en sommar fylld med hästar och ridning. Därefter siktar hon vidare mot Allsvenskan som startar i september.

–De som inte tycker att dressyr är en sport borde prova på det. Det är tufft även om det är mest tjejer som håller på med det. Det är så mycket att tänka på och det måste vara perfektion, säger Sofia Forssman.


Josefin Strang


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0